Privatlivspolitik for Democracy X
Sådan indsamler vi og anvender dine personoplysninger
Hvad giver du samtykke til, når du tilmelder dig Klimahandledagen?
Democracy X er facilitator af Klimahandledagen, og de data du måtte dele med os, er derfor Democracy Xs ansvar.
Hvis du har tilmeldt dig vores nyhedsbrev på www.klimahandledag.dk eller gennem en personlig henvendelse, giver du samtykke til, at vi må kontakte dig pr. e-mail med nyhedsbreve, der relaterer sig Klimahandledagen eller Grønne Nabofællesskaber, der også er medafsendere af Klimahandledagen. Skriver du ved tilmelding også dit telefonnummer, giver du samtykke til, at vi må kontakte dig telefonisk.
Vi ringer kun til dig, hvis det har relevans for den kampagne eller projekt, som du har tilmeldt og din deltagelse heri. Vi sender dig også kun e-mails relateret til den kampagne eller projekt, som du har signet dig op til. Du kan altid trække dit samtykke tilbage. Dette kan du enten gøre ved at benytte linket i bunden af vores e-mails eller ved at kontakte os på info@klimahandledag.dk og oplyse, at du ikke længere ønsker at modtage vores nyhedsbreve. Vær opmærksom på, at hvis du er tilmeldt flere af vores nyhedsbreve og ønsker at afmelde dem alle, skal det ske enkeltvis, da det er separate e-maillister.
Datasikkerhed
Vi behandler altid dine personoplysninger sikkert og fortroligt i overensstemmelse med gældende lovgivning, herunder persondataforordningen og databeskyttelsesloven.Dine oplysninger vil alene blive anvendt til det formål, de er indsamlet til, og vil blive slettet, når dette formål er opfyldt eller ikke længere relevant.
Vi opbevarer dine oplysninger i mailsystemet Mailchimp. Du kan læse mere om deres privatlivspolitik her.
Til hjemmeside bruger vi platformen Webflow. Du kan læse om deres privatlivspolitik her.
Skulle du have yderligere spørgsmål til, hvordan Democracy X behandler dine oplysninger, kan du herunder læse “alt det med småt” i Democracy Xs privatlivspolitik herunder:
1. Privatlivspolitik - Democracy Xs Formål med politik
1.1 Formålet med denne privatlivspolitik er at gøre dig opmærksom på, hvordan Democracy X (”vi”, ”os”) behandler dine personoplysninger. Med denne politik ønsker vi at gøre dig bevidst om, hvilke oplysninger der indsamles og behandles, og hvor længe de opbevares. Privatlivspolitikken omhandler behandling af personoplysninger hos Democracy X, når du indgår aftaler, interagerer eller på anden måde udveksler personoplysninger med os.
2. Beskrivelse af behandlingerne
Democracy X behandler dine oplysninger til et eller flere specifikke formål og i overensstemmelse med databeskyttelsesreglerne. Vi behandler bl.a. dine oplysninger, hvis du er kunde hos os, kunde via vores webshop, samarbejdspartner, leverandør, besøger vores hjemmeside eller vores sociale medier, hvis du skriver dig op til vores nyhedsbrev samt søger job hos os. Oplysningerne vil som altovervejende udgangspunkt komme direkte fra dig, og vi behandler alene dine oplysninger, så længe det er nødvendigt af hensyn til det formål, hvortil de blev indsamlet. Oplysningerne kan dog også behandles og opbevares længere i anonymiseret form.I nedenstående kan du få et overblik over de forskellige typer af behandlinger, som vi foretager.
2.1 Kundeforhold
Erhvervskunder
I forbindelse med salg af vores forskellige rådgivnings- og konsulentydelser til erhvervskunder, behandler vi oplysninger om disses kontaktpersoner for at kunne indgå og opfylde en aftale med dig jf. GDPR art. 6(1)(b). Disse oplysninger omfatter kontaktoplysninger som navn, firmanavn, e-mail, og telefonnummer. Vi sletter oplysningerne løbende, dog senest 5 år efter endt kundeforhold.
Privatkunder
Democracy X behandler personoplysninger om private kunder, når du er kunde via vores webshop. Vi behandler dine oplysninger i forbindelse med salg af vores produkter samt tilmelding til vores workshops og kurser med henblik på at kunne indgå og opfylde en aftale jf. GDPR art. 6(1)(b). Disse oplysninger omfatter kontaktoplysninger som navn, e-mail, adresse og telefonnummer samt købshistorik og betalingsoplysninger. Vi sletter oplysningerne løbende, dog senest 5 år efter endt kundeforhold.
2.2 Workshops, kurser og uddannelser
Vi tilbyder workshops, kurser, uddannelser m.v. til vores erhvervskunder. I den forbindelse behandler vi dels oplysninger om kundens kontaktperson, herunder virksomhed samt navn og kontaktoplysninger med henblik på at kunne indgå og opfylde en aftale, jf. GDPR art. 6(1)(b). Vi sletter oplysninger om kunden løbende, dog senest 5 år efter endt kundeforhold.
Vi behandler i nogle tilfælde også oplysninger om vores kunders medarbejdere, såfremt disse deltager på vores workshops, kurser og uddannelser. Vi behandler som udgangspunkt kun navn og e-mailadresse om medarbejderen, samt hvilken virksomhed medarbejderen er ansat ved. Vi behandler disse oplysninger for at forfølge en legitim interesse bl.a. med henblik på at udarbejde deltagerlister, jf. GDPR art. 6(1)(f). Vi modtager disse oplysninger direkte fra virksomhederne selv, hvorfor omfanget af personoplysninger kan variere. Såfremt vi modtager flere oplysninger end vi har brug for, sletter vi disse efter modtagelse. Vi sletter oplysninger om deltagerne på disse workshops, kurser og uddannelser efter afholdelse.
2.3 Sociale medier
Vi anvender visse sociale medier bl.a. Facebook til at komme i kontakt med potentielle kunder, samt fremme vores markedsføring. Hvis du har været inde og ”like” vores side, er medlem af en af vores grupper på det sociale medie eller i øvrigt har været i kontakt med os igennem dette, behandler vi undgåeligt dine personoplysninger. Vi behandler hertil kun oplysninger om dit navn og e-mail.
Hvis du kontakter os via sociale medier, behandler vi dine personoplysninger på baggrund af vores interesse i at kunne kontakte dig og svare på dine henvendelser jf. GDPR art. 6(1)(f). Oplysningerne vil stamme fra dig og det sociale medie, som du kontakter os igennem.
Vi har et såkaldt fælles dataansvar med de sociale medier vi anvender, idet vi begge behandler dine personoplysninger til egne formål. Du kan læse mere om de sociale mediers behandling af dine personoplysninger i det følgende:
- LinkedIns behandling af dine personoplysninger her og om det fælles dataansvar her.
- Xs (Twitter) behandling af dine personoplysninger her.
- Facebook og Instagrams behandling af dine personoplysninger her, og om det fælles dataansvar her.
I forhold til Facebook indebærer aftalen om Fælles dataansvar hovedsageligt, at Democracy X bruger Facebooks "omfattende produkter" og at både Democracy X og Facebook skal sikre lovligheden af egne behandlinger. Derudover indebærer det, at du kan rette henvendelse til både os og Facebook, såfremt du vil gøre dine rettigheder gældende.
Oplysninger behandlet ifm. sociale medier, som omhandler direkte kommunikation via de sociale medier slettes med det samme. Opslag på f.eks. Facebook-sider eller i offentlige grupper slettes ikke, idet et opslag eller en kommentar på Facebook-sider eller i offentlige grupper betragtes som værende offentlige områder. Du kan læse mere om offentlige områder her.
2.4 Markedsføring
Vi behandler kun dine personoplysninger til brug for markedsføring, hvis du har givet dit samtykke i overensstemmelse med GDPR art. 6(1)(a) til at modtage et af vores nyhedsbreve. Omfanget af vores behandling fremgår af det konkrete samtykke.
Hvis du har samtykket til at modtage markedsføring fra os, behandler vi som udgangspunkt oplysninger om navn og e-mailadresse.
Du har til enhver tid ret til at trække dit samtykke tilbage ved at benytte linket ”afmeld” i de nyhedsbreve, du modtager samt ved at sende en mail info@demx.dk eller ringe til (+45) 41 25 90 75.
Vi opbevarer dokumentationen for dit samtykke, så længe du modtager markedsføring eller deltager i vores markedsføring og i 2 år efter, at du har tilbagekaldt dit samtykke, da vores eventuelle straffeansvar forældes efter dette tidsrum.
2.5 Leverandører og samarbejdspartnere
Når vi indgår aftaler med leverandører og samarbejdspartnere, behandler vi oplysninger om disses kontaktpersoner. Dette omfatter oplysninger om navn, stillingsbetegnelse, telefonnummer, email og om nødvendigt betalingsoplysninger.
Oplysningerne behandles enten, fordi det er nødvendigt af hensyn til opfyldelse af aftalen med den pågældende leverandør eller samarbejdspartner jf. GDPR art. 6(1)(b), eller fordi vi som led i aftalen har en legitim interesse i at behandle den pågældendes kontaktoplysninger jf. GDPR art. 6(1)(f).
Vi opbevarer relevante kontaktoplysninger igennem vores samarbejde. Skriftlige korrespondancer slettes løbende, og oplysninger som er nødvendige til at opfylde vores forpligtelser efter bogføringsloven opbevares i 5 år plus løbende regnskabsår.
3. Meddelelse om lovpligtig eller påkrævet behandling
3.1 I de tilfælde, hvor vi behandler dine personoplysninger på baggrund af en retlig forpligtelse eller et krav i henhold til kontrakt eller et krav, der skal være opfyldt for at indgå en kontrakt, er du forpligtet til at give os oplysningerne for, at vi kan opretholde kundeforholdet, opfylde kontrakten samt fakturere dig for vores ydelser m.v. Hvis du ikke ønsker at give os de oplysninger, som vi skal bruge for at overholde vores forpligtelser, kan konsekvensen være, at vi ikke har mulighed for at oprette eller fortsætte klientforholdet eller opfylde en kontrakt med dig.
3.2 Du er ikke forpligtet til at give os dine oplysninger i andre tilfælde, f.eks. til brug for vores markedsføring og udsendelse af nyhedsbreve. Konsekvensen ved ikke at give os dine oplysninger vil dog være, at du f.eks. ikke kan modtage markedsføringsmateriale og nyhedsbreve fra os.
4. Modtagere af personoplysninger
4.1 Vi behandler dine personoplysninger med fortrolighed, og vi videregiver som udgangspunkt ikke oplysningerne til tredjeparter. Vi kan dog videregive dine personoplysninger, hvis du har givet dit samtykke, hvis vi har en berettiget interesse i videregivelsen eller hvis vi har en retlig forpligtelse.
4.2 Vi kan overlade personoplysninger til vores systemleverandører, der behandler personoplysninger på vores vegne og efter vores specifikke instruks i henhold til den indgåede databehandleraftale.
4.3 I nogle tilfælde benytter vi databehandlere uden for EU/EØS, hvorved personoplysninger kan blive overført til tredjelande, bl.a. i forbindelse med vores brug af cloud-løsninger. Herved anvender vi et gyldigt overførselsgrundlag (evt. herunder Standard Contractual Clauses) inden vi overfører personoplysningerne. Overførslen sker alene under iagttagelse af de nødvendige sikkerhedsgarantier som krævet efter gældende databeskyttelseslovgivning og der foretages altid en individuel vurdering vedrørende behov for supplerende foranstaltninger.
5. Dine rettigheder
5.1 Når vi indsamler oplysninger om dig, har du en række grundlæggende rettigheder efter persondatareglerne, som du kan gøre brug af. Dine rettigheder omfatter retten til at anmode om indsigt i og berigtigelse eller sletning af dine personoplysninger, begrænsning af og indsigelse mod vores behandling, samt retten til at modtage dine oplysninger i et struktureret, almindelig anvendt og maskinlæsbart format (dataportabilitet).
5.2 Ovenfor nævnte rettigheder kan være tilknyttet betingelser og begrænsninger. Hvorvidt du som registreret kan anmode om f.eks. at få dine personoplysninger slettet, vil i alle tilfælde afhænge af en konkret vurdering.
5.3 Hvis du har givet dit samtykke til vores behandling af dine oplysninger, har du til enhver tid ret til at tilbagekalde dette samtykke.
5.4 Hvis du er utilfreds med vores behandling af dine personoplysninger, kan du indgive en klage til Datatilsynet via deres hjemmeside www.datatilsynet.dk eller ved at ringe på tlf. 33 19 32 00.
6. Kontaktoplysninger
6.1 Den virksomhed, som er ansvarlig for behandling af dine personoplysninger, er:
Democracy X
CVR.nr.: 34 57 73 58
Sorøgade 62100 København Ø
E-mail: info@demx.dk
Telefon: +45 41 25 90 75
Hjemmeside: www.democracyx.dk
7. Ændringer
7.1 Vi forbeholder os retten til at opdatere og ændre nærværende retningslinjer for behandling af personoplysninger. I tilfælde af væsentlige ændringer retter vi henvendelse til dig i form af e-mail eller synlig meddelelse på vores website.
7.2 Denne privatlivspolitik er senest ændret den 26. september 2024.
Ofte stillede spørgsmål
Det korte svar er, for at give alle danskere en anledning til at handle for klimaet. Undersøgelser viser, at danskerne selv er klar til at gå i gang, og de er klar på handling fra politikere og virksomheder, men at mange har svært ved at se, hvad de selv kan gøre. Og om det overhovedet nytter. Spørger man forskerne, er de ikke i tvivl: Ifølge CONCITO skal vi have halveret udledninger, som kommer fra vores eget forbrug af ting, som f.eks. mad, tøj og energi inden 2030.
Missionen er derfor at få en national samtale i gang om, hvad der skal til for at skabe et klimavenligt samfund, så vi sammen kan træffe de vanskelige valg omkring det gode liv anno 2025 - som forbrugere, kollegaer, virksomhedsejere, politikere, forældre osv.
Den grønne omstilling handler om vores allesammens hverdag. Klimahandledagen er en anledning til, at vi selv er med til at ændre den i en grønnere retning, sammen med de mennesker vores hverdag i forvejen består af. Hvordan ser et grønt villakvarter ud? Hvordan holder man den bedste konfirmationsfest, som ovenikøbet også er klimavenlig? Kan vi gøre vores strikkeklub klimaneutral? Du kan læse mere her
Vaner smitter. Vi mennesker bliver inspireret af hinanden. Noget kan komme på mode, så alle snakker om en ny måde at gøre tingene på. Derfor nytter handlinger i fællesskab også. Hvis vi går sammen med dem, som vores hverdag i forvejen er fuld af, og beslutter os for sammen at gøre noget – starte en repaircafé op på det lokale bibliotek eller holde hinanden op på, at vi det næste halve år altid vil forsøge at reparere eller bytte det vi har, og ikke købe noget nyt - så skubber det også til hele samfundets opfattelser af, hvad der er godt og skidt. Vi skaber nye vaner, sammen.
Når vi gør det, så snakker vi også om en ny måde at indrette vores fælles hverdag på - hvor man f.eks. forsøger at hjælpe hinanden med bukserne som revnede eller brødristeren, som stoppede med at fungere. Dermed bliver din klimahandling til en fælles handling, og med den kan I sammen være med til at skubbe os alle sammen mod en mere bæredygtig hverdag.
Kontant målt med udledninger skal vi have halveret dem som kommer fra vores forbrug inden 2030. Og det kræver at alle danskere – fra landspolitikerne til badmintonklubben, fra skolebestyrelsen til strikkeklubben – starter en samtale om, hvordan den bæredygtige hverdag skal se ud i fremtiden.
Klimahandledagen er en årlig begivenhed. I 2025 afholdes Klimahandledagen for tredje gang d. 24. april 2025. I 2024 blev dagen afholdt d. 25. april, og den første gang dagen blev afholdt var d. 27. april i 2023, og det er planen at vi hvert år markerer dagen om torsdagen i uge 17.
Grønne Nabofællesskaber har taget initiativ til Klimahandledagen, men dagen er for alle danskere, som vil gå sammen og gøre noget for klimaet. Grønne Nabofællesskaber er et fællesskab, som hele året hjælper danskere med at finde hinanden og sammen gøre deres hverdag mere klimavenlig.
Flere og flere organisationer, foreninger og virksomheder planlægger nu at markere dagen på hver dages måde, og listen over deltagere vokser hele tiden. Lige nu er bl.a. DOX:DANMARK, Bibliotekernes Landsforening, Praktisk Økologi, Meyers, Repair Cafe Danmark samt flere af landets kommuner ved at planlægge, hvad de skal gøre. Klimahandledagen er en del af 70i30-projektet, som er finansieret af VILLUM FONDEN, VELUX FONDEN og KR Foundation, og har CONCITO som videnspartner.
Ja! Klimahandledagen er alle danskernes dag, og vi har brug for dig.
3 trin til at komme i gang:
1. Start med at invitere dine kollegaer, havenørderne i grundejerforeningen eller dem, som du gerne vil gøre noget sammen med for klimaet til en snak.
2. Over video-kald eller din vens spisebord tager I snakken om, hvad I har lyst til at lave sammen. Hvad er jeres interesser? Hvad er I gode til, hver især? Og hvad har klimaet brug for, hvis I skal gøre noget som rykker i det store billede. Se mere under Inspiration for ideer til, hvad I kunne gå sammen og gøre.
3. Sæt jer et mål. Måske I vil være vegetar før kl. 18 i en uge og se, hvordan det går? Eller udfordre hinanden til ikke at købe nyt i en uge? Måske I vil forsøge at lave grundejerforeningens fællesareal til en grøn oase, og bruge Klimahandledagen som anledning til at få alle naboerne engageret i at plante træer og hjemmehørende planter? Uanset hvad I ender på, så husk, at det skal være sjovt!
Hvis du ikke allerede har gjort det, så tilmeld dig vores nyhedsbrev. Så involverer vi dig i arbejdet med at få folk engageret og deler tips og værktøjer til, hvordan du selv kan komme i gang.
Ja! Klimahandledagen er alle danskernes dag, og dermed også jeres.
Alle landets organisationer og foreninger kan bruge dagen som en anledning til at inddrage medlemmer og kollegaer i den klimahandling, som giver mening for jer. Måske I allerede har i strategien, at I skal videre med jeres klimaplaner? Måske I har et event på tegnebrættet, men ingen dato? Brug Klimahandledagen som en anledning til at engagere folk i jeres fællesskab på et tidspunkt, hvor en større kreds af interessenter går sammen om at skabe opmærksomhed på klimaet, og det vi kan i fællesskab.
Klimahandledagen tilbyder samtidig også en værktøjskasse for alle, som skal mobilisere og engagere andre i klimahandlinger. Står jeres organisation eller forening overfor forandringer i forbindelse med implementeringen af klimaplaner, så er Klimahandledagen en mulighed for jer til at få engageret egne ildsjæle og gøre brug af værktøjerne til at komme i gang.
Flere og flere organisationer, foreninger og virksomheder planlægger nu at markere dagen på hver deres måde, og listen over deltagere vokser hele tiden. Lige nu er bl.a. DOX:DANMARK, Bibliotekernes Landsforening, Praktisk Økologi, Meyers, Repair Cafe Danmark samt flere af landets kommuner ved at planlægge, hvad de skal gøre. Skriv til info@klimahandledag.dk hvis I vil høre mere.